Torsiedoos

Demonstrator 2 is een zwaar belaste torsiedoos. Deze demonstrator is representatief voor een landinsklep van een airliner landingsklep of de staart van een business jet. Één huidveld van een typische dooscontructie is uitgevoerd in thermoplastisch composiet.

Voor de concrete uitvoering van de demonstrator is gekozen voor een herontwerp van de horizontale staart van de Gulfstream 650 business jet. Fokker Aerostructures leidde de ontwikkeling, ontwerp en bouw van deze demonstrator. Het product is gebouwd in 2011 en vervolgens in 2012 succesvol onderworpen aan een compleet certificatie testprogramma. Dit testprogramma omvatte statische testen, vermoeiingstesten, schadetolerantietesten en een maximale belastingtest. Vooruitlopend op de full scale test programma is vermoeiing eerst uitgebreid onderzocht op paneelniveau.


Het resultaat van het proevenprogramma is de conclusie dat thermoplast verstijfde huidvelden ca. 10% lichter in gewicht zijn dan huidvelden in conventioneel thermohardend composiet. Tevens is de prognose dat kosten lager zullen zijn voor een thermoplast paneel. Dit komt door meerdere factoren, o.a. door de eenvoud van productie van kops verbonden verstijvers.

Belangrijke technologie-elementen zijn het automatisch beleggen van huidvelden plus verstijvers en het co-consolideren van de verstijvers.

In het TAPAS2 project wordt een compleet thermoplast torsiedoos ontwikkeld, waarbij liggers worden gelast aan huidvelden.